Historie & Ambities

De rol van het veer bij het ontstaan van Dordrecht.

Schriftelijke overleveringen vertellen -reeds vanaf het jaar 1200- over het bestaan van een veerdienst tussen Dordrecht en Zwijndrecht. Het verhaal gaat dat het veer sinds die tijd een rijk goed was, en de locale adel er veel bemoeienis in had. Veel informatie is daarom goed geadministreerd en bewaard gebleven. De Historische Vereniging Oud-Dordrecht heeft in 2009 een heel mooi jaarboek (260 pagina’s) uitgebracht waarin alle details zijn opgenomen. Dat heel veel historische gebeurtenissen in dit boek worden gekoppeld aan een verhaal over de veerdienst onderstreept nog eens het belang van deze oeververbindingen. Het boek is te bestellen voor slechts € 16,95 (peildatum januari 2011) via  www.oud-dordrecht.nl

Ontwikkeling van het veer in de 20ste eeuw.

Met de komst van spoor en bruggen is de expliciete afhankelijkheid van het veer weliswaar afgenomen, maar het maatschappelijk belang -getuige de vele reizigers- is er nog steeds. De veerdiensten  Dordrecht - Zwijndrecht, en Papendrecht – Dordrecht zijn gedurende deze periode veelal in gemeentelijke beheer. De mooie historie van de veerdiensten wordt in 1980 ruw onderbroken wanneer veerbootje Adri in aanvaring geraakt met een groot binnenvaartschip. Zes mensen vonden de dood. Rond 1986 zijn op beide verbindingen nieuwe veerponten ingezet, welke tot heden ten dage nog in bedrijf zijn.

1999: Het ontstaan van de Waterbus

Nieuwe technieken maken het mogelijk om het personenvervoer over water ook op een andere wijze te benaderen. De mogelijkheden zijn niet meer beperkt tot alleen een overtocht, maar er kan -wanneer gebruik wordt gemaakt van andere schepen- ook een lijndienst worden opgezet.

2010 de testfase voorbij

De provincie Zuid-Holland geeft “de Waterbus” voor een periode van 12 jaar in handen van Aquabus BV.




Translate »