Er zijn geen meldingen
Voorkom files, pak Waterbus

Dit zijn ze dan: de langverwachte elektrische nieuwe waterbussen

Het heeft een tijdje geduurd, maar de eerste elektrische waterbus - de Blue Hamburg - vaart sinds deze week in de regio Rijnmond. De rest van de vloot volgt komende maanden. Het AD nam een kijkje in de trots van scheepsbouwer Damen Shipyards. Antti Liukku 06-07-23, 07:59

Welkom op het balkon, zoals waterbus-directeur Gerbrand Schutten het noemt. ,,Kijk eens wat een ruimte! Veel meer contact met het water. Dit is wat onze reizigers willen.’’

Hij staat op het achterdek van één van de nieuwe - deels - elektrische waterbussen in de Schokhaven in Zwijndrecht, waar het kantoor van de vervoerder is gevestigd. De ‘testfase’ van de nieuwe vloot duurde langer dan gedacht, maar vanaf deze week komen de schepen één voor één in de vaart. Elektrische catamarans, dat is een primeur. Overigens varen ze niet met het logo van Blue Amigo, zoals eerder beschreven, maar gewoon onder de naam ‘Waterbus’.

Meer plek voor fietsers

Hoe ziet deze nieuwe generatie schepen er eigenlijk uit? Het achterdek, om te beginnen, is inderdaad ingrijpend gewijzigd. In de eerste plaats is het veel groter dan bij de oude waterbussen. ,,Hier kregen we we opmerkingen over. Veel mensen willen graag op het achterdek van de boottocht genieten, maar daar was eigenlijk geen ruimte voor.’’ Op het achterdek zijn er bankjes waar reizigers kunnen leunen. Ook is er meer plek voor fietsers, met oplaadpunten.

De waterbus-nieuwe-stijl is ontworpen voor verschillende doelgroepen: forensen, dagjesmensen, fietsers, ouders met kinderen. Want de gemiddelde reiziger bestaat niet, zegt Schutten. ,,We zijn afgestapt van de ‘vliegtuigopstelling’. Uit onderzoek blijkt dat mensen behoefte hebben aan variatie in zit- en sta mogelijkheden.’’


Gerbrand Schutten, met op de achtergrond
de nieuwe serie waterbussen.
© Arie Kievit

Laptop

In het midden staat een grote, ‘lounge-achtige’ bank. ,,Een plek waar je makkelijk met een kinderwagen, of een grote tas met boodschappen terecht kunt. Het wordt zo allemaal veel informeler.’’ Ook zijn er, aan de zijkant, plekken voor pendelaars die alvast op hun laptop aan het werk willen.

Verder is aan verschillende doelgroepen gedacht: rolstoeltoegankelijke toiletten, vloerbelijning voor slechtzienden en wandplanken voor ouders die hun kinderen willen verschonen. Wat Schutten ook niet onvermeld wil laten: de ramen zijn veel groter dan voorheen, zelfs in het dak is glas geplaatst. ,,Een panoramisch uitzicht. De beleving wordt veel groter.’’


In het midden van de waterbus staat een 'lounge-achtige' bank.
Ook zijn de ramen veel groter dan vroeger. © Roel Dijkstra

Kopenhagen

De nieuwe vloot bestaat uit negen waterbussen; drie volledig elektrische schepen varen tussen de Drechtsteden. Voor de langere verbinding tussen Rotterdam en Dordrecht zijn er zes hybride schepen, want de accu haalt deze afstand nog niet.

Deze schepen zijn eigenlijk een vervolg op de ‘Kopenhagen-serie’. In de Deense hoofdstad varen al elektrische ferry’s van Damen. Toch zijn er een paar belangrijke verschillen. In Kopenhagen hebben de schepen een grote stekker aan de voorkant, een ‘koplader’ die automatisch in een laadstation wordt geschoven als de ferry met de voorkant aanmeert bij een halte.


De elektrisch Damen-ferry in Kopenhagen. Op- en afstappen gaat via
de voorkant.
Net als het opladen. © dpa/picture alliance via Getty Images

Catamarans

Maar deze laadoplossing is niet geschikt voor de Rijnmond. Hier is de stroming sterker en zijn de vaarwegen ook drukker. Dat betekent dat de waterbus langszij moet aanmeren. ,,In Kopenhagen varen we recht op de kade, dat is een vrij eenvoudige operatie. Hier varen we met onze catamarans langszij en dan wordt er gestekkerd’’, zegt Schutten. Daarnaast is er een groot laadstation bij Papendrecht (kosten: 1,5 miljoen euro) waar de schepen voor een langere tijd worden opgeladen.

Deze serie is dus aangepast aan de specifieke omstandigheden in de Rijnmond. ,,Ik kan niet wachten tot ze gaan varen. Het wordt echt een enorme sprong voorwaarts’’, zegt Schutten.


De nieuwe waterbus heeft ook meer ruimte voor
fietsers op het achterdek.
© Roel Dijkstra

Bron: AD/Dit zijn ze dan: de langverwachte elektrische nieuwe waterbussen

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten, en marketing cookies om jouw ervaring hier nog beter te maken. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Liever geen cookies? Pas dan je cookie-instellingen aan.