Zoeken

Veelgestelde vragen

Hoe word ik op de hoogte gebracht van uitval / vertraging?
Door middel van de DRIS-borden op de haltes, de actuele informatiebalk bovenaan deze website en nieuws- en twitterberichten worden vooraf bekende vertragingen met je gedeeld. Ook wordt de vertraging aangegeven in de reisplanner van 9292. Stremmingen en algehele afsluitingen worden vooraf gecommuniceerd via deze website, communicatiekanalen aan boord en social media.

Welk vervoerbewijs heb ik nodig?
Op de Waterbus reis je met de OV-chipkaart. Voor reizigers zonder OV-chipkaart zijn voordelige e-tickets beschikbaar in onze webshop. Zowel Enkele en Retour reizen t/m 35 personen op één e-ticket zijn beschikbaar, met korting! Daarnaast zijn er bij de steward aan boord ook losse kaartjes te koop. Dit tarief is echter hoger en er is slechts beperkt wisselgeld aanwezig. Gelieve gepast betalen. Van een briefje van 100, 200 of 500 euro hebben wij niet terug. Alle tarieven vind je hier terug.

Waar kan ik een reisplanner vinden of reisadvies inwinnen ?
De Waterbus reisplanner laat zien op welke reisadviezen mogelijk zijn op het door jou gekozen tijdstip en traject. Ook eventuele overstappen zijn hierin opgenomen.

Wat zijn de openingstijden van de Waterbus Kiosk?
De Waterbus Kiosk is te vinden op halte Dordrecht Merwekade en hier kan je terecht voor warme en koude dranken, een broodje, zoetwaren en fruit. Ook kan je er een Waterbus dagkaart, anonieme OV-chipkaart en het Tourist Day Ticket aanschaffen. De kiosk is geopend op maandag t/m vrijdag van 11:00u - 17-30u.

Mag mijn fiets of scooter mee aan boord?
De fiets mag gratis mee aan boord. Doordat het op sommige tijdstippen erg druk kan zijn, is er geen garantie voor een plek voor de fiets. Scooters en/of snorfietsen mogen ook mee maar enkel op aanwijzing van de steward aan boord. Hetzelfde geldt voor bakfietsen. Het is niet toegestaan om te rijden op de Waterbus pontons. Het meenemen van de fiets, scooter of snorfiets is op eigen risico en Aquabus B.V. is niet aansprakelijk bij schade of vermissing.

Fiets huren?
In Dordrecht vind je op onze halte Merwekade meerdere Nextbikes. Dit is een deelfietsensysteem waar Waterbus partner van is. Door de app te downloaden, kan je een fiets ontkoppelen en huren.
Een uitgebreide uitleg en meerdere locaties kan je vinden op de website van Nextbike Nederland.

Hoe kom ik bij de molens van Kinderdijk?
Er zijn drie manieren om met Waterbus de molens van Kinderdijk te bereiken.

Van 1 mei tot 31 oktober vaart lijn 202 tijdens de daluren van Rotterdam Erasmusbrug en Dordrecht Merwekade naar de halte Kinderdijk. Halte Kinderdijk Molenkade ligt direct voor ingang van Unesco Werelderfgoed Kinderdijk.

De tweede manier om bij de molens van Kinderdijk te komen, is via lijn 20. Deze stopt op halte Ridderkerk. Hier kan overgestapt worden op het Driehoeksveer, deze stopt ook in Kinderdijk. Actuele vertrektijden zijn te vinden op onze Kinderdijk pagina.

Als laatste is het mogelijk om vanaf halte Alblasserdam te fietsen of de bus te nemen. Dit adviseren wij wanneer je in de winterperiode tijdens het weekend reist. Fietsen van halte Alblasserdam naar Kinderdijk kan in circa 10 minuten. De busverbinding vertrekt vanaf bushalte Alblasserdam Dam, dit is ook 10 minuten lopen.

Meer informatie over reizen naar Kinderdijk is te vinden op de haltepagina van Kinderdijk Molenkade.

Kan ik met een rolstoel / scootmobiel gebruik maken van de Waterbus?
Absoluut, echter zijn er wel beperkingen: i.v.m. het vrijhouden van vluchtwegen kunnen wij maximaal vier rolstoelen per afvaart vervoeren. Op ieder schip is een steward aanwezig die persoonlijk kan assisteren. Maak de steward er wel even op attent dat je assistentie wenst.

Kan ik parkeren bij de haltes?
In Rotterdam, Zwijndrecht, en Dordrecht is betaald en beperkt parkeren mogelijk. Rondom halte Rotterdam Heijplaat-RDM kunt u gratis parkeren. De overige haltes zijn per auto goed bereikbaar en er is parkeergelegenheid. De halte Ridderkerk heeft een transferium. Deze staat goed aangegeven op de A15 en de A16 op de borden met “P&R Fast Ferry”

Ik ben iets vergeten aan boord, met wie kan ik contact opnemen?
Alle informatie rondom verloren voorwerpen is te vinden op onze pagina hiervoor.

De steward komt niet langs. Kan ik nu gratis reizen?
Je bent zelf verantwoordelijk voor het hebben van een geldig vervoerbewijs en riskeert een boete als je die niet hebt. Ook buitengewoon opsporingsambtenaren controleren met regelmaat aan boord van Waterbus.

Kinderen t/m 11 jaar moeten reizen met begeleiding.
Kinderen van 12 jaar en ouder mogen wel zelfstandig reizen.

Wat zijn de regels voor groepsvervoer?
Onder groepsvervoer wordt een groep van 10-35 personen die gezamenlijk reizen aangemerkt.
Groepen ontvangen 25% korting op de losse kaartprijs. Bij het bestellen van een e-ticket voor een enkele reis/retour wordt deze korting automatisch verrekend. Na de betaling met iDEAL ontvang je een e-ticket voor de gewenste reis.

De loopplank is net ingetrokken, mag ik dan niet meer mee?
Dit onderwerp staat bij de veelgestelde vragen, dus deze uitspraak komt ons niet onbekend voor. Wij realiseren ons dat dit heel erg vreemd op onze reizigers overkomt, en leggen je dan ook graag de reden uit: Op het moment dat de loopplank omhoog gaat is de kapitein van het schip (die hoog in de stuurhut zit, en niet alles kan overzien) al druk doende met het inzetten van de nodige manoeuvres om het ponton te verlaten. Indien de steward op dit moment alsnog de klep zou laten zakken, dan kan dit tot zeer gevaarlijke situaties leiden. Het is onze medewerkers daarom nadrukkelijk verboden de afvaarprocedure te onderbreken.

Mag ik foto’s maken van de Waterbus bemanning?
Met plezier doen we ons werk en staan de reiziger graag te woord, maar respect hebben voor elkaar is hierbij belangrijk. Niet elk Waterbus personeelslid kan foto’s en video’s zonder toestemming waarderen. Wij respecteren de privacy van onze medewerkers en Waterbus behoudt zich het recht voor om berichten op social media en e-mail te negeren of te verwijderen. Vrijheid van meningsuiting, maar wel met wederzijds respect.